11/17/2023

"Spowiedź Ewy Braun" Anna Lerke - Weekendowe polecajki #66

Dzień dobry :) Przeżyłam szok gdy zobaczyłam, że ostatni post z tej serii pojawił się w KWIETNIU. Przecież cały czas odkrywam nowe piosenki, czytam książki, oglądam filmy, chodzę na koncerty. Ale dobra, zmobilizowałam się, wrzucam i oby następny post pojawił się za tydzień/dwa a nie kolejne pół roku ;D


MUZYKA

1.

Lewis Capaldi - Wish You The Best

2.

FONOS - CZARNY SZLAK

3.

Męskie Granie Orkiestra 2023 (Igo, Mrozu, Vito Bambino) - Supermoce

4.

Bajorson & Vin Vinci - Zapomnijmy

5.

JANEK. - Historia pewnej znajomości ft. Monika Cichoń

6.

JANEK. - BEZ KOŃCA

7.

Gibbs - Czerwone łzy

8.

Opał x Jonatan - Znak ft. Kiełas

Mogę jej słuchać w kółko.

9.

Wrzecion ft. Ola Kędra - DOMEK W GÓRACH

10.

Inee ft. Gibbs - Nie spojrzę za siebie

KONCERTY

Dziwna Wiosna w Ełku, czerwiec

W grudniu będę na ich klubowym koncercie <3 nie mogę się doczekać i mam nadzieję, że będą to zupełnie inne wrażenia niż te z przypadkowymi ludźmi na dniach miasta czy innych darmowych imprezach.

Bednarek w Piszu, lipiec

Ira, Ruciane-Nida, lipiec

Bitamina w Warszawie, sierpień

Nadal marzę o koncercie formacji Vito Bambino!

Happysad w Warszawie, październik

Lubicie chodzić na koncerty? Na jakim ostatnio byliście? :)

FILMY

"3096 dni" (2013)

Dziesięcioletnia Austriaczka zostaje porwana przez starszego mężczyznę, który przez 8 lat więzi ją w piwnicy swojego domu.

Gatunek: dramat, kryminał

MOJA OCENA: 7/10.

"Jeszcze jeden raz" (2023)

W dniu 40. urodzin Amelia życzy sobie, aby znowu być osiemnastolatką w 2002 roku. Jednak przyjdzie jej tego pożałować, gdy zacznie przeżywać w kółko ten sam dzień.

Gatunek: dramat, komedia, romans

MOJA OCENA: 7/10.

"Chłopak dla szefowej" (2019)

Abby Morel pomaga swojej szefowej znaleźć idealnego partnera. Sprawy komplikują się, gdy obu kobietom wpada w oko ten sam mężczyzna.

Gatunek: komedia romantyczna

MOJA OCENA: 9/10.

"Randka, bez odbioru" (2023)

Poczciwy Cole zakochuje się po uszy w tajemniczej Sadie, po czym dokonuje szokującego odkrycia - Sadie jest tajną agentką. Nim oboje podejmą decyzję co do drugiej randki, przeżywają międzynarodowe perypetie, by uratować świat.

Gatunek: akcja, romans

MOJA OCENA: 9/10.

"Ostatnie 10 lat" (2022)

Dwudziestoletnia Matsuri dowiaduje się, że z powodu nieuleczalnej choroby zostało jej tylko dziesięć lat życia. Postanawia nie zakochiwać się, ale na zjeździe szkolnym spotyka dawnego kolegę.

Gatunek: melodramat

MOJA OCENA: 810.

Widzieliście któryś z tych filmów? Lub może polecicie mi jakieś w podobnych klimatach? :D

KSIĄŻKA

"Spowiedź Ewy Braun" Anna Lerke - recenzja


Rodzina i znajomi mogliby się zdziwić, że sięgnęłam po coś związanego z historią. Nawet siostra gdy pokazywała mi jakie książki kupiła to przy tej było "ta Cię na pewno nie zainteresuje". Pożyczyłam 3 i tą przeczytałam jaką pierwszą 😅
Historii nie lubiłam jako przedmiotu w szkole - tego klepania suchych faktów i dat. Jednak kogoś mogę posłuchać (lubiłam słuchać wspomnień babci) czy w tym przypadku przeczytać książkę.

Od początku miałam problem z tytułem. Słowo "spowiedź" kojarzy mi się raczej ze spisaną rozmową, wywiadem-rzeką. Tutaj po zajrzeniu do metryczki dowiadujemy się, że jest to fikcja literacka o charakterze paradokumentu.

Na temat Anny Lerke nie znalazłam żadnych informacji. Nie wiadomo czy istnieje czy może to pseudonim literacki.

Na początku Anna opowiada o swoim dzieciństwie i o tym jak trafiła do obozu. Młoda kobieta z dobrego domu marząca o lataniu. Ewa ratuje ją z obozu i wybiera na swoją służącą. Z czasem opowiada Annie o tym jak poznała Hitlera i o ich wspólnym życiu, więc można powiedzieć, że jakiś tam element "spowiedzi" est. Braun została tu przedstawiona w taki sposób, że pomyślałam sobie, że gdyby żyła w obecnych czasach to byłaby typową dziewczyną z insta - taką co to chwali się swoim ciałem i podróżami. Nie zdała matury i spod opieki rodziców trafiła pod "opiekę" starszego bogatego faceta. Marzyła o byciu aktorką i przez jakiś czas pracowała u fotografa. Nie wiem czy bardziej mnie to irytowało czy trochę jej współczułam, że tak bardzo wypierała z głowy co złego robił Hitler (np. wmawiała sobie, że w obozach ludzie tylko pracowali) a przy tym tak bardzo za nim tęskniła. Została pokazana jako bardzo naiwna dziewczyna.

Oczywiście wkurzyłam się w momencie gdy była mowa, że Adolf tak kochał Blondi (pies) a podczas tresury ją bił. Niekoniecznie chciałam też poznawać jego fetysze bo o nich podobno opowiadała a raczej żaliła się Ewa gdy za dużo wypiła.

Końcówka to ślub i wspólne samobójstwo i wzmianka, że do dzisiaj nie ma pewności, że ciała znalezione przy schronie były ich.

W książce pojawia się sporo fotografii, kilka fragmentów listów, teksty z testamentu Hitlera i sporo cytatów z innych źródeł - raczej bardziej wiarygodnych, więc chcąc poszerzyć swoją wiedzę warto zajrzeć do literatury wykorzystanej w tej książce.


Życzę udanego weekendu! Mój pod znakiem studiów, ale odwołali mi angielski, więc nie będę jakoś narzekać ;D

4 komentarze:

  1. Ooo na bednarka to bym poszła! Mam kilka jego piosenek do których mam mega sentyment, choć nie słucham ich codziennie :D
    Supermoce też mega lubię, wgl kocham męskie!
    Z reszty to widziałam 3096 dni, ale to mega dawno!
    Faktycznie dawno nie było u Ciebie tej serii! Zaskoczył mnie dziś ten post na liście czytelniczej :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja Bednarka to tyle co "z radia" kojarzę, ale koncert był spoko :D
      Takie tam małe zaskoczenie 😅

      Usuń
  2. Z muzycznej listy najbardziej spodobało mi się Męskie Granie Orkiestra. Pamętam kiedyś u Ciebie trafiłam na piosenkę o podartych jeansach ależ to był mój hicior:)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny :)
Zostaw coś po sobie i zapraszam ponownie :)

Staram się zaglądać do wszystkich komentujących.

Nie bawię się w obs/obs - jeśli mi się u Ciebie spodoba to sama zaobserwuję.

Nie zostawiaj komentarzy z linkami reklamowymi bo i tak ich NIE opublikuję!
Jeśli chcesz się zareklamować na moim blogu to zapraszam do zakładki kontakt/współpraca ;)